Doradztwo Zawodowe
Doradztwo Zawodowe
Doradztwo zawodowe w III Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym w Sosnowcu
(Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn.12 lutego 2019 roku w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U.poz.325)., oraz na podstawie art.26a ust.3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r.-Prawo oświatowe.)
- Przygotowanie uczniów do świadomego wyboru dalszej drogi życiowej, świadomego wyboru szkoły policealnej, studiów wyższych, kursów zawodowych, zawodu, zakładu pracy.
- Pomaganie uczniom w reorientacji zawodowej w przypadku stwierdzenia niewłaściwego wyboru zawodu.
- Wyzwalanie własnej aktywności ucznia w kierunku samopoznania, odkrycie zainteresowań, uzdolnień, rozpoznawanie swego usposobienia i temperamentu pod kątem predyspozycji do wykonywania wybranego zawodu.
- Rozwijanie w uczniach świadomości mobilności zawodowej i pobudzanie aktywności do poszukiwania alternatywnych rozwiązań w różnych sytuacjach zawodowych i życiowych (w tym bezrobocie i niepełnosprawność).
- Rozwijanie świadomości zawodowej.
- Kształtowanie umiejętności sprawnego komunikowania się, współpracy w grupie i autoprezentacji.
- Rozwijanie umiejętności samooceny i możliwości wykorzystania tej umiejętności, wyrabianie szacunku dla samego siebie.
- Nabycie umiejętności przygotowania i pisania dokumentów towarzyszących poszukiwaniu pracy.
- Poznanie rynku pracy.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Poznawanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron, jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.
- Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery.
OBSZARY DZIAŁANIA
W zakresie pracy z młodzieżą:
- Kształtowanie umiejętności określania własnych celów życiowych, mocnych i słabych stron.
- Analiza własnego stanu zdrowia pod kątem wybranego zawodu.
- Rozwijanie umiejętności planowania własnego rozwoju.
- Zapoznanie z procedurami osiągnięcia kwalifikacji zawodowych.
- Zdobycie umiejętności przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej.
- Wskazanie uczniom możliwych form zatrudnienia.
- Wyzwalanie własnego wewnętrznego potencjału.
- Wyrabianie szacunku dla samego siebie.
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości.
- Rozwijanie umiejętności efektywnego komunikowania się.
- Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
- Poznanie zasad funkcjonowania rynku pracy.
- Zapoznanie się ze specyfiką rynku pracy w regionie, w kraju i za granicą.
- Rozszerzenie zasobu informacji na temat sposobów poszukiwania pracy.
- Nabycie umiejętności przygotowania dokumentów towarzyszących poszukiwaniu pracy.
- Poznanie możliwości dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego.
- Planowanie własnego rozwoju.
W zakresie pracy z rodzicami:
- Podniesienie umiejętności komunikowania się ze swoimi dziećmi.
- Doskonalenie umiejętności wychowawczych.
- Wypracowanie form wspierania dzieci w wyborze ich dalszej drogi życiowej z uwzględnieniem potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W zakresie współpracy z nauczycielami i wychowawcami:
- Uzyskanie wsparcia i pomocy w pracy wychowawczej.
- Lepsze rozpoznanie potrzeb uczniów, ich poglądów, oczekiwań wobec szkoły i rynku pracy.
- Nakreślenie dalszego kierunku pracy z rodzicami i młodzieżą.
METODY I FORMY ODDZIAŁYWAŃ
Realizowanie tematyki z zakresu doradztwa zawodowego odbywa się:
- na zajęciach klasowych z zakresu doradztwa zawodowego w wymiarze 10 h
- na zajęciach z nauczycielami przedmiotowymi i wychowawcą
- Współpraca z instytucjami: PUP, OHP, pracodawcami, itp.
- Wycieczki zawodoznawcze.
- Udział w „Targach pracy”, „Festiwalu Zawodów”.
- Aktywny udział młodzieży podczas tzw. dni otwartych szkół wyższych.
- Angażowanie uczniów do umiejętnego spędzania czasu (zajęcia sportowe, językowe, rozwijające umiejętności zawodowe).
- Informowanie rodziców o procedurach egzaminów, dalszej ścieżce edukacyjno – zawodowej ich dziecka.
- Organizowanie spotkań z osobami wykonującymi różne zawody powiązane z wybranym kierunkiem kształcenia.
- Prowadzenie zajęć warsztatowych na temat predyspozycji zawodowych i dalszej drogi zawodowej.
- Wykorzystanie testów, ankiet i innych narzędzi podczas zajęć klasowych.
- Opracowanie i wykorzystanie scenariuszy zajęć związanych z doradztwem zawodowym.
- Gromadzenie materiałów dotyczących zakresu doradztwa.
- Wyposażenie uczniów w umiejętność sporządzania dokumentów aplikacyjnych w ubieganiu się o pracę.
ROLE I ZADANIA REALIZATORA
Doradca zawodowy:
- gromadzenie i udostępnianie informacji istotnych z punktu widzenia edukacji i pracy oraz aktualizowanie ich na bieżąco;
- zarządzanie działaniami szkoły na polu informowania i doradztwa;
- zarządzanie zebranymi materiałami i udostępnianie ich na potrzeby zajęć z młodzieżą;
- indywidualne poradnictwo kierowane zarówno do uczniów, jak i ich rodziców;
- realizacja przewidzianych ustawowo zajęć doradczych grupowych (klasowych);
- prowadzenie zajęć grupowych, mających aktywizować uczniów i uświadamiać im rolę planowania kariery w przyszłości zawodowej;
- wspieranie merytoryczne nauczycieli i rodziców tak, aby sami mogli służyć wsparciem młodzieży;
- współpraca z radą pedagogiczną i innymi instytucjami, zmierzająca do stworzenia i wprowadzania ciągłej, spójnej strategii doradztwa w ramach działań prowadzonych przez szkołę.
Nauczyciele:
- włączanie treści doradczych w swoje lekcje,
- kontakt z rodzicami,
- kontakt z pozostałymi realizatorami działań doradczych (np. PPP, PUP, przedsiębiorcy, pracodawcy).
Psycholog:
- prowadzenie zajęć (godzina wychowawcza, zastępstwo lub inne) z umiejętności miękkich (komunikacja, zarządzanie sobą w czasie, praca w grupie – w zależności od potrzeb),
spotkania z rodzicami nt. „Jak rozmawiać z dziećmi o ich przyszłości edukacyjno-zawodowej”, - stały kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, nawiązywanie kontaktu z pozostałymi realizatorami działań WSDZ (np. PPP, PUP, przedsiębiorcy, pracodawcy).
Inne szkoły:
- wspólne organizowanie różnych akcji, np. targi szkół, mini targi pracy.
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna (PPP):
- kontakt z doradcami zawodowymi, którzy mogą być wsparciem zarówno w przeprowadzeniu zajęć w szkole, jak i w formie superwizji.
Powiatowy Urząd Pracy (PUP):
- kontakt z osobami odpowiedzialnymi za pracę doradczą z młodzieżą szkolną,
- prowadzenie m.in. paneli informacyjnych, na których młodzież uzyskuje informacje dotyczące wyboru dalszego kierunku edukacji oraz informacje związane z aktualnymi i przewidywanymi dostępnymi projektami zawodowymi finansowanymi m. in. z funduszy UE.
Wojewódzki Urząd Pracy (WUP):
- jw. aktualne informacje o rynku pracy.
Organizacje pozarządowe:
- kontakt z osobami (w kontekście poznawania różnych zawodów i dziedzin, jakimi zajmują się inni, spotkania z ciekawymi ludźmi itd.) z różnych sektorów: bezpieczeństwo i ratownictwo, demokracja i dialog społeczny, dobroczynność, działalność międzynarodowa, działania strażnicze, edukacja i wychowanie, ekologia i zrównoważony rozwój, ekonomia społeczna i rynek pracy, kultura i historia, media, nauka i technika, nowe technologie, ochrona zdrowia, polityka społeczna, rozwój lokalny, sport i hobby, wolontariat, współpraca z biznesem, współpraca z uczelniami.
Przedsiębiorcy i pracodawcy:
- kontakt z pracodawcami i przedsiębiorcami. Pracodawcy i przedsiębiorcy przekazują informacje, w jaki sposób szukają pracowników, którzy spełniają odpowiednie wymagania, jak przebiega rekrutacja, jakie są najczęściej popełniane błędy w aplikowaniu na dane stanowisko.
Osoby zatrudnione w działach HR:
- kontakt z osobą, która przekazuje informacje młodzieży o procesie rekrutacji (jak najlepiej się do niego przygotować i o czym pamiętać) lub/i przeprowadzić symulację takiego procesu.
Trenerzy, tutorzy, edukatorzy itd.:
jw.