Doradztwo Zawodowe

Doradztwo zawodowe w III Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym w Sosnowcu

(Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn.12 lutego 2019 roku w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U.poz.325)., oraz na podstawie art.26a ust.3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r.-Prawo oświatowe.)

  1. Przygotowanie uczniów do świadomego wyboru dalszej drogi życiowej, świadomego wyboru szkoły policealnej, studiów wyższych, kursów zawodowych, zawodu, zakładu pracy.
  2. Pomaganie uczniom w reorientacji zawodowej w przypadku stwierdzenia niewłaściwego wyboru zawodu.
  3. Wyzwalanie własnej aktywności  ucznia w kierunku samopoznania, odkrycie zainteresowań, uzdolnień, rozpoznawanie swego usposobienia i temperamentu pod kątem predyspozycji do wykonywania wybranego zawodu.
  4. Rozwijanie w uczniach świadomości mobilności zawodowej i pobudzanie aktywności do poszukiwania alternatywnych rozwiązań w różnych sytuacjach zawodowych i życiowych (w tym bezrobocie i niepełnosprawność).
  5. Rozwijanie świadomości zawodowej.
  6. Kształtowanie umiejętności sprawnego komunikowania się, współpracy w grupie i autoprezentacji.
  7. Rozwijanie umiejętności samooceny i możliwości wykorzystania tej umiejętności, wyrabianie szacunku dla samego siebie.
  8. Nabycie umiejętności przygotowania i pisania dokumentów towarzyszących poszukiwaniu pracy.
  9. Poznanie rynku pracy.

CELE SZCZEGÓŁOWE

  1. Poznawanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron, jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.
  2. Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy.
  3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.
  4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery.

OBSZARY DZIAŁANIA
W zakresie pracy z młodzieżą:

  1. Kształtowanie umiejętności określania własnych celów życiowych, mocnych i słabych stron.
  2. Analiza własnego stanu zdrowia pod kątem wybranego zawodu.
  3. Rozwijanie umiejętności planowania własnego rozwoju.
  4. Zapoznanie z procedurami osiągnięcia kwalifikacji zawodowych.
  5. Zdobycie umiejętności przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej.
  6. Wskazanie uczniom możliwych form zatrudnienia.
  7. Wyzwalanie własnego wewnętrznego potencjału.
  8. Wyrabianie szacunku dla samego siebie.
  9. Wzmocnienie poczucia własnej wartości.
  10. Rozwijanie umiejętności efektywnego komunikowania się.
  11. Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
  12. Poznanie zasad funkcjonowania rynku pracy.
  13. Zapoznanie się ze specyfiką rynku pracy w regionie, w kraju i za granicą.
  14. Rozszerzenie zasobu informacji na temat sposobów poszukiwania pracy.
  15. Nabycie umiejętności przygotowania dokumentów towarzyszących poszukiwaniu pracy.
  16. Poznanie możliwości dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego.
  17. Planowanie własnego rozwoju.

W zakresie pracy z rodzicami:

  1. Podniesienie umiejętności komunikowania się ze swoimi dziećmi.
  2. Doskonalenie umiejętności wychowawczych.
  3. Wypracowanie form wspierania dzieci w wyborze ich dalszej drogi życiowej z uwzględnieniem potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W zakresie współpracy z nauczycielami i wychowawcami:

  1. Uzyskanie wsparcia i pomocy w pracy wychowawczej.
  2. Lepsze rozpoznanie potrzeb uczniów, ich poglądów, oczekiwań wobec szkoły i rynku pracy.
  3. Nakreślenie dalszego kierunku pracy z rodzicami i młodzieżą.

METODY I FORMY ODDZIAŁYWAŃ
Realizowanie tematyki z zakresu doradztwa zawodowego odbywa się:

  • na zajęciach klasowych  z zakresu doradztwa zawodowego w wymiarze 10 h
  • na zajęciach z nauczycielami przedmiotowymi i  wychowawcą
  1. Współpraca z instytucjami: PUP, OHP, pracodawcami, itp.
  2. Wycieczki zawodoznawcze.
  3. Udział w „Targach pracy”, „Festiwalu Zawodów”.
  4. Aktywny udział młodzieży podczas tzw. dni otwartych szkół wyższych.
  5. Angażowanie uczniów do umiejętnego spędzania czasu (zajęcia sportowe, językowe, rozwijające umiejętności zawodowe).
  6. Informowanie rodziców o procedurach egzaminów, dalszej ścieżce edukacyjno – zawodowej ich dziecka.
  7. Organizowanie spotkań z osobami wykonującymi różne zawody powiązane z wybranym kierunkiem kształcenia.
  8. Prowadzenie zajęć warsztatowych na temat predyspozycji zawodowych i dalszej drogi zawodowej.
  9. Wykorzystanie testów, ankiet i innych narzędzi podczas zajęć klasowych.
  10. Opracowanie i wykorzystanie  scenariuszy  zajęć związanych z doradztwem zawodowym.
  11. Gromadzenie materiałów dotyczących zakresu doradztwa.
  12. Wyposażenie uczniów w umiejętność sporządzania dokumentów aplikacyjnych w ubieganiu się o pracę.

ROLE I ZADANIA REALIZATORA
Doradca zawodowy:

  • gromadzenie i udostępnianie informacji istotnych z punktu widzenia edukacji i pracy oraz aktualizowanie ich na bieżąco;
  • zarządzanie działaniami szkoły na polu informowania i doradztwa;
  • zarządzanie zebranymi materiałami i udostępnianie ich na potrzeby zajęć z młodzieżą;
  • indywidualne poradnictwo kierowane zarówno do uczniów, jak i ich rodziców;
  • realizacja przewidzianych ustawowo zajęć doradczych grupowych (klasowych);
  • prowadzenie zajęć grupowych, mających aktywizować uczniów i uświadamiać im rolę planowania kariery w przyszłości zawodowej;
  • wspieranie merytoryczne nauczycieli i rodziców tak, aby sami mogli służyć wsparciem młodzieży;
  • współpraca z radą pedagogiczną i innymi instytucjami, zmierzająca do stworzenia i wprowadzania ciągłej, spójnej strategii doradztwa w ramach działań prowadzonych przez szkołę.

Nauczyciele:

  • włączanie treści doradczych w swoje lekcje,
  • kontakt z rodzicami,
  • kontakt z pozostałymi realizatorami działań doradczych (np. PPP, PUP, przedsiębiorcy, pracodawcy).

Psycholog:

  • prowadzenie zajęć (godzina wychowawcza, zastępstwo lub inne) z umiejętności miękkich (komunikacja, zarządzanie sobą w czasie, praca w grupie – w zależności od potrzeb),
    spotkania z rodzicami nt. „Jak rozmawiać z dziećmi o ich przyszłości edukacyjno-zawodowej”,
  • stały kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, nawiązywanie kontaktu z pozostałymi realizatorami działań WSDZ (np. PPP, PUP, przedsiębiorcy, pracodawcy).

Inne szkoły:

  • wspólne organizowanie różnych akcji, np. targi szkół, mini targi pracy.

Poradnia psychologiczno-pedagogiczna (PPP):

  • kontakt z doradcami zawodowymi, którzy mogą być wsparciem zarówno w przeprowadzeniu zajęć w szkole, jak i w formie superwizji.

Powiatowy Urząd Pracy (PUP):

  • kontakt z osobami odpowiedzialnymi za pracę doradczą z młodzieżą szkolną,
  • prowadzenie m.in. paneli  informacyjnych, na których młodzież uzyskuje informacje dotyczące  wyboru dalszego kierunku edukacji oraz informacje związane z aktualnymi i przewidywanymi dostępnymi projektami zawodowymi finansowanymi m. in. z funduszy UE.

Wojewódzki Urząd Pracy (WUP):

  • jw. aktualne informacje o rynku pracy.

Organizacje pozarządowe:

  • kontakt z osobami (w kontekście poznawania różnych zawodów i dziedzin, jakimi zajmują się inni, spotkania z ciekawymi ludźmi itd.) z różnych sektorów: bezpieczeństwo i ratownictwo, demokracja i dialog społeczny, dobroczynność, działalność międzynarodowa, działania strażnicze, edukacja i wychowanie, ekologia i zrównoważony rozwój, ekonomia społeczna i rynek pracy, kultura i historia, media, nauka i technika, nowe technologie, ochrona zdrowia, polityka społeczna, rozwój lokalny, sport i hobby, wolontariat, współpraca z biznesem, współpraca z uczelniami.

Przedsiębiorcy i pracodawcy:

  • kontakt z pracodawcami i przedsiębiorcami. Pracodawcy i przedsiębiorcy przekazują informacje, w jaki sposób szukają pracowników, którzy spełniają odpowiednie wymagania, jak przebiega rekrutacja, jakie są najczęściej popełniane błędy w aplikowaniu na dane stanowisko.

Osoby zatrudnione w działach HR:

  • kontakt z osobą, która przekazuje informacje młodzieży o procesie rekrutacji (jak najlepiej się do niego przygotować i o czym pamiętać) lub/i przeprowadzić symulację takiego procesu.

Trenerzy, tutorzy, edukatorzy itd.:
jw.